I de tidlige dager av filmens utvikling oppdaget filmskapere at montasje kunne være et effektivt verktøy for å vise endringer i tid eller sted. Den ikoniske reisemontasjen fra Casablanca er fortsatt et eksempel som filmskapere etterligner den dag i dag. Siden sin bruk i filmen Rocky har treningsmontasjen blitt en grunnleggende del av sportsfilmer. I filmen Team America fra 2004 fungerte sangen 'Montage' som en metakommentar som forklarte enhetens universelle bruk og forståelse. Både studenter og profesjonelle filmskapere studerer og praktiserer montasjens historie og dens virkninger. 'Between Images' foreslår en unik teori om montasje som en relasjonsteknikk: en måte å tenke på og omforme hvordan mennesker relaterer seg – til oss selv og hverandre, til den materielle verden og til planeten, samt dens ikke-menneskelige innbyggere. Historisk har filmkritikken plassert redigering i flere roller: som et virkemiddel for spatiotemporal kontinuitet som opprettholder seerens interesse for fortellingen; som en uorden agent som forvirrer realismekonvensjoner og utfordrer seerens oppfatning.