I "Beyond the Score: Music as Performance" utfordrer forfatter Nicholas Cook den tradisjonelle musikkvitenskapelige tilnærmingen der musikk først og fremst forstås som et skriftlig verk. Cook fremhever at musikk er mest elsket, forstått og opplevd i sin utøvende form. Boken gjenoppfatter musikk som en aktivitet hvor mening skapes i sanntid. Gjennom å revurdere velkjente antakelser og utvikle nye tilnærminger, tilbyr Cook et fr fresh perspektiv. Selv om fokuset hovedsakelig ligger på den vestlige 'kunst'-tradisjonen, omfatter hans utforskning også en rekke ulike metoder, fra nærlytting til beregningsmessig analyse, etnografi til studier av opptak, samt de sosiale relasjonene som skapes gjennom fremføring. I prosessen avdekker han at oppfatningen av musikk som tekst ikke bare har hindret akademisk forståelse av musikk, men også hemmet utøvelsen av musikk selv, og plassert den i en tekstualistisk ramme. "Beyond the Score" har en sterk historisk vekt, og berører betydelige utviklinger i det tjuende århundre.