Brian Enos banebrytende album Ambient 1: Music for Airports fortsetter å fascinere og begeistre publikum, både som et mesterverk innen ambientmusikk og som et kraftfullt og transformerende kunstverk. I denne boken plasserer John T. Lysaker albumet i konteksten av det 20. århundrets kunstmusikk, hvor dets ambisjoner og bidrag til den avantgardistiske musikkpraksisen blir tydeligere. For å fullt ut forstå albumets mangefasetterte karakter, oppfordrer Lysaker til det han kaller 'prismatisk lytting,' en oppmerksomhet som kontinuerlig skifter perspektiv, med forståelsen av at ingen enkelt tilnærming kan fange verket i sin helhet. Ved å utforske hvert av albumets fire spor og deres unike lydarrangementer, argumenterer Lysaker for at albumet bør nærmes fra minst tre vinkler: som et ambisjonert bidrag til levede miljøer som bygger på kybernetikk og eksperimentene til Erik Satie, som en utforskning av hva John Cage har omtalt som 'lydenes aktivitet', og som et konseptuelt verk.