Boken 'Composers at Work' undersøker et problem som har fascinert forskere i lang tid: Hvordan skrev renessansekomponister sin komplekse vokale polyfoni? Forskere fra det tyvende århundret er vant med å notere musikk, der de nøye tilpasser vertikale samtidigheter og taktlinjer for å studere og framføre musikk. Idéen om at en komponist kunne skape intrikate polyfoniske verk, selv med åtte stemmer, uten hjelp fra et notesystem, virker nærmest ufattelig. Hvordan klarte så sekstendeårhundres komponister å skrive sin musikk, og hvilken dokumentasjon finnes for å belyse denne komposisjonsprosessen? Gjennom analyser av skisser og annet dokumentært bevismateriale, et tema som har vært gjenstand for dypgående studier i senere århundrer, er Professor Owens' arbeid den første omfattende undersøkelsen av dette emnet innen renessansemusikk. Boken gir en uunnværlig bakgrunn for en grundig granskning av de fundamentale prosessene bak renessansekomposisjon.