Når man tenker på konflikt, er det lett å assosiere begrepet med krangler, kriger og sinne. Boken "Conflict Resolution for the Helping Professions" gir hjelpprofesjonelle den nødvendige teorien, strategiene og ferdighetene for å håndtere konflikter på en respektfull, samarbeidsvillig og konstruktiv måte. Forfatterne viser hvordan profesjonelle innen sosialt arbeid, psykologi og andre hjelpeyrker kan benytte seg av evidensbaserte modeller for konfliktløsning, noe som gjør det lettere og mer tilfredsstillende å jobbe med klienter, kollegaer, veiledere og andre. Leserne lærer hvordan de kan respondere effektivt når andre benytter makt, posisjoner og konkurranse i interaksjoner. I motsetning til mange bøker om konfliktløsning som fokuserer på én tilnærming, gir denne læreboken praktikerne tilgang til flere forskjellige modeller. Disse kan brukes i roller som forhandlere, rådgivere, meglere, fasilitatorer, talspersoner og fredsbyggere. Bokas spesielle kjennetegn inkluderer case-illustrasjoner som knytter teori til praksis i ulike fagfelt.