Boken "Core Knowledge and Conceptual Change" undersøker hvordan vi tilegner oss og utvikler konsepter som 'atom', 'kraft', 'heltall' og 'demokrati', som ikke er en del av vår medfødte kognitive tilstand. Mens visse konsepter, slik som 'objekt', 'årsak' eller 'agent', kan være til stede fra tidlig barndom, er andre konsepter noe vi først lærer senere i livet. Forfatterne tar for seg prosessene for endring i vår konseptuelle utvikling, som reiser to viktige spørsmål: Hvilke menneskelige konsepter utgjør medfødt, kjernebevissthet? Hvordan akkumulerer mennesker nye konsepter, og hvordan utvikler disse konseptene seg over tid? Denne boken gir en unik teoretisk og empirisk innføring i studiet av konseptuell utvikling. Gjennom nøye gjennomførte case-studier dokumenteres viktige fremskritt, inkludert banebrytende forskning om menneskets representasjoner av språk, objekter, tall, hendelser, farger, rom, tid, tro og ønsker. Videre undersøker boken hvordan mennesker engasjerer seg i moralsk resonnering og årsaksforklaring. Er mennesker medfødte gode, som deretter blir påvirket av en feilbarlig verden, eller er vi nødt til å undervise i moral?