I boken "Cracks in the Ivory Tower" utforsker forfatterne Jason Brennan og Phillip Magness de høye idealene som akademikere ofte hyller, som å tjene fellesskapet og fremme sosial rettferdighet. Universiteter setter som mål å være læringssentre som tiltrekker seg de mest talentfulle studentene, behandler dem rettferdig, og gir dem den nødvendige kunnskapen for å føre et bedre liv. Imidlertid avdekker Brennan og Magness at amerikanske universiteter i stor grad svikter disse idealene. De viser at både studenter, professorer og administratorer ofte styres av egeninteresse i stedet for etiske hensyn. Den byråkratiske strukturen innen høyskolene belønner ofte dårlig oppførsel, samtidig som den skaper insentiver som straffer gode handlinger. Mange studenter, fakultetsmedlemmer og ledere fokuserer på å fremme egne interesser, ofte på bekostning av andre. De utfordringene som presenteres i boken er både dype og utbredte; mye av den akademiske markedsføringen og annonseringen har kvaliteter som kan beskrives som semi-svindel. For å legitimere egne lønnsøkninger og høyere budsjetter ansetter administratorene ofte kostbare og unødvendige stillinger, noe som igjen skaper et miljø der fakultetet kan utnytte systemet.