Barn på alle utdanningsnivåer er utsatt for misbruk, forsømmelse, mobbing, vold i hjemmet og nabolaget, samt andre traumatisk livshendelser. Forskning viser at over 70 % av barna i skoler rapporterer om å ha opplevd minst én traumatisk hendelse før de fyller 16 år. Skolepsykologer spiller en avgjørende rolle i å tilby tjenester til barn som står overfor sosiale og emosjonelle utfordringer i sin utdanningsreise, men det finnes få ressurser som kan støtte dem i arbeidet med å etablere traumebevisste skoler. Denne boken gir en grundig oversikt over hvordan traumer påvirker barn og unge, samt intervensjoner for direkte praksis og samarbeid med lærere, familier og lokalsamfunn. Praktikere innen sosialarbeid og studenter vil få innsikt i konkrete eksempler på hvordan de kan implementere de ti prinsippene for traumebevisste tjenester i skolene, og dermed tilby barn og unge omsorg som er forankret i prinsippene om trygghet, tilknytning og emosjonell støtte.