Evnen til å skape, gjennomføre og tolke konklusjoner fra kliniske studier er en av de mest avgjørende ferdighetene en kliniker, forsker eller student kan tilegne seg. Boken "Critical Thinking in Clinical Research" gir en grundig innføring i disse grunnleggende ferdighetene gjennom fire distinkte seksjoner, eller 'enheter'. I den første enheten tas det for seg problemstillinger knyttet til utformingen av en studie, inkludert befolkning, valg av spørsmål, randomisering og blinding. Den andre enheten presenterer statistiske metoder, fokusert på hvordan man analyserer innsamlede data og hvordan man kan presentere og diskutere dem på en konsis måte. Den tredje enheten dekker praktiske aspekter ved forskning, som metodologi, organisatoriske hensyn, og prinsipper for gjennomføring og rapportering av studier. Den siste enheten går i dybden på ulike studiedesign, og vurderer fordelene og ulemper ved hver designstil. Hver kapittel starter med en kort introduksjon, etterfulgt av et hypotetisk tilfelle som utfordrer leseren til å ta beslutninger, vurdere fordeler og ulemper ved spesifikke tilnærminger, og evaluere alternativer basert på bestemte forhold. Å mestre denne prosessen er essensielt for å kunne øke kvaliteten og påliteligheten i klinisk forskning.