Boken "Cuban Music Counterpoints" utforsker de intellektuelle og kunstneriske nettverkene som kubanske komponister etablerte i perioden mellom 1940 og 1991. Den tar for seg betydningsfulle øyeblikk som konserter, festivaler og innspillinger, som kaster lys over hvordan disse artistene navigerte mellom estetiske og politiske agendaer både på lokalt og internasjonalt nivå. Forfatteren begynner med det modernistiske neoklassisismen representert av Grupo de Renovación Musical på 1940-tallet, i en kontekst preget av panamerikanske strømninger. Boken beveger seg deretter gjennom de turbulente 1950-årene, hvor den mer politisk engasjerte organisasjonen Sociedad Cultural Nuestro Tiempo fremmet samtidskunst med sosial forankring fra Cuba og resten av Amerika. Disse aktivitetene banet vei for den estetiske og politiske eksperimenteringen som preget den post-revolusjonære perioden etter 1959, samt den etterfølgende institusjonaliseringsprosessen på 1970-tallet og den pluralistiske, globale utviklingen på 1980-tallet. Gjennom musikalsk analyse, historisk kontekstualisering og mottakelseshistorie, viser diverse casestudier hvordan komponister utnyttet musikkens mangefasetterte egenskaper til å uttrykke komplekse idéer.