Hvordan engasjerer musikalsk harmoni lyttere i relasjoner av lyst? Hva er opprinnelsen til denne lysten? Kenneth Smith, forfatteren av "Desire in Chromatic Harmony", undersøker disse spørsmålene ved å analysere verk fra tidlig 1900-tall som både er harmonisk rike og psykologisk komplekse. Boken presenterer en ny teori om hvordan kromatiske akkordprogresjoner leder lytteren gjennom intrikate reiser i harmonisk rom, og speiler de psykologiske spenningsfeltene beskrevet av tenkere som Schopenhauer, Freud, Lacan, Lyotard og Deleuze. Smith utvider denne undersøkelsen inn i avansert musikkteori, samtidig som han utforsker filosofisk engasjerte europeiske og amerikanske komponister som Richard Strauss, Alexander Skryabin, Josef Suk, Charles Ives og Aaron Copland. Boken fokuserer på harmoni og akkordprogresjon, og graver dypt i den diatoniske strømmen som ligger under tettheten av kromatiske og dissonante lag. Fra besettelsen med død og sorg i Suks "Asrael-symfoni" til en utforskning av 'perversjon', tilbyr dette verket en dypere forståelse av musikkens psykologiske dimensjoner.