Boken 'Education and Dialogue in Polarized Societies' tar for seg de kulturelle og psykologiske dimensjonene ved å leve i samfunn preget av sosiale, økonomiske og politiske kriser. I løpet av det siste tiåret har utviklinger på global skala skapt en bevissthet om at noe grunnleggende ved den menneskelige tilstanden står på spill, spesielt for den unge generasjonen som vokser opp i dag. Med en ødeleggende miljøkrise, globalisering, omfattende migrasjon og digitaliseringens inntog, har konsekvensene resultert i økt polarisering mellom nasjoner, samfunn og mennesker, der dialogen for gjensidig forståelse synes å forsvinne. Kjernen i denne boken er at utdanning er et sentralt sosialt system der det å lære å se ulike perspektiver, samt å stimulere til dialog og intersubjektivitet, er avgjørende for sosial og kulturutvikling. Boken samler bidrag fra forskere fra Nord-Amerika og Europa, men med relevans som strekker seg globalt. Den er delt inn i fire deler som utforsker disse komplekse temaene inngående.