Boken "Emotions in the Digital World" undersøker hvordan raskt skiftende teknologier og bruksmønstre av medier påvirker og påvirkes av våre emosjonelle opplevelser. Etter innledende kapitler som skisserer vanlige konseptuelle rammeverk brukt i studiet av følelser og effekter av digital media, er verket organisert rundt fire hovedområder som fremhever skjæringspunktet mellom teknologi og emosjonell erfaring. Dette omfatter hvordan mennesker opplever og forskere måler følelser som svar på bruken av digitale medier; potensielle emosjonelle skader og berikelse som følger med online atferd; de sosio-emotionelle dynamikkene i online interaksjon; og rollen følelser spiller i engasjementet med informasjon på nettet. Kapitlene dekker et bredt spekter av emner, inkludert fysiologiske og nevrovitenskapelige responser på nye medier, virtuell virkelighet, sosiale medier og velvære, teknologisk avhengighet, nettmobbing, netthat og empati, online romantiske relasjoner, selvpresentasjon på nettet, informasjonsinnhenting og kommunikasjon.