Boken 'Form as Harmony in Rock Music' utfordrer den tradisjonelle oppfatningen av at populærmusikk er uformell og lite raffinert. Forfatter Drew Nobile tar i bruk en prosessorientert tilnærming inspirert av klassiske teoretikere, og gir dermed et nytt perspektiv på populærmusikkens vitenskap. Dette verket representerer den første omfattende teorien om musikalsk form for klassisk rock fra 1960-, 70- og 80-tallet. Nobile viser hvordan sangene innen denne sjangeren ikke bare er en samling av separate elementer, men i stedet viser sommehvis sammenhengende formale og harmoniske strukturer gjennom hele sitt tidsrom. Mens mange elementer bidrar til sammenhengen i en sang, er rockemusikken fra disse tiårene bygget rundt et grunnleggende harmonisk bakteppe, som gir opphav til distinkte typer vers, refrenger og bro-partier. Gjennom en grundig, men lettfattelig teoretisk analyse demonstrerer Nobile hvordan artister fra Bob Dylan til Stevie Wonder og Madonna konsekvent benytter seg av de samme komposisjonelle strukturene i løpet av rockens ulike sjangre og tiår, og forener dem under en felles musikalsk stil. Med over 200 transkripsjoner, grafer og formkart gir 'Form as Harmony in Rock Music' en dypere forståelse av hva som ligger bak musikken som har formet generasjoner.