I de senere årene har musikalske teoretikere i økende grad ønsket å integrere funn fra menneskelig kognisjon og lingvistikk i sine metoder. I tillegg til sitt omfattende forskningsarbeid, som kulminerer i den innflytelsesrike og prisbelønte boken 'Conceptualizing Music' (OUP 2002), presenterer Lawrence M. Zbikowski 'Foundations of Musical Grammar'. Dette er en ambisiøs og omfattende fremstilling av grunnlagene for musikalsk grammatikk, basert på vår nåværende forståelse av menneskelige kognitive evner. Zbikowski definerer musikalsk grammatikk som en type konstruksjonsgrammatikk, hvor grammatiske elementer forstås som form-funksjonspar. Han foreslår at musikkens grunnleggende funksjon er å gi soniske analogier for dynamiske prosesser som er viktige i menneskelige kulturelle interaksjoner. Boken fokuserer på tre slike prosesser: følelsesmessige uttrykk, spontane bevegelser som følger tale, og mønstrede bevegelser i dans. Gjennom boken knytter Zbikowski sammen kognitive perspektiver med musikalske uttrykk.