Tantra har vært en sentral del av den asiatiske religiøse historien i århundrer, men det var først da Arthur Avalon introduserte konseptet for et globalt publikum tidlig på 1900-tallet at Tantriske tradisjoner virkelig fikk fart. Selv om det lenge har vært antatt at Sir John Woodroffe stod bak Avalon, viser det seg at samarbeidet i stor grad ble drevet av lærde fra Sør-Afrika. Julian Strube gir et unikt perspektiv på Tantra fra et indisk synspunkt, og tilbyr sjeldne innblikk i den aktive rollen indere har hatt i globaliseringen og gjenforhandlingene av Tantriske tradisjoner i lokale indiske kontekster. På begynnelsen av 1900-tallet var Avalons publikasjoner avgjørende for å øke Tantra sin synlighet innen akademia og anerkjennelsen av Tantra sin viktige rolle i Sør-asiatisk kultur. Det sørasiatiske religiøse, sosiale, og politiske liv er uløselig knyttet til en rekke Tantriske skrifter og tradisjoner, spesielt innen Shaiva- og Shakta-konsepter. I Bengal var Tantra sentralt i de kulturelle dynamikkene, inkludert Vaishnava- og muslimske strømninger.