Boken 'Hearing in Time' utforsker hvordan vi oppfatter og tolker musikalsk meter fra et psykologisk perspektiv. Vår evne til å identifisere en vals som 'i tre' eller en bluesmelodi som 'i fire med en shuffle' stammer fra vår sans for musikalitet og rytme. Forfatteren ser på musikalsk meter som en spesifikk form for entrainment, som er vår generelle ferdighet til å synkronisere handlingene våre med omgivelsenes rytmer. Denne boka fremhever at musikalsk meter er underlagt en rekke grunnleggende perseptuelle og kognitive begrensninger, som danner fundamentet for dens analyse av musikalitet. 'Hearing in Time' anerkjenner også at det å lytte til musikk, på lik linje med mange andre rytmiske aktiviteter, er noe vi gjør ofte. Boken tar for seg hvordan musikk faktisk utføres med nyanser av timing og dynamikk, i stedet for å bare fokusere på teoretiske idealer. Den diskuterer ikke meter ut fra en spesifikk musikalsk stil eller kulturell praksis, men fremhever ulike musikalske uttrykk i en bredere kontekst.