Hva forteller lyden, enten den er bevart eller tapt, oss om krigstidene i det nittende århundre? I "Hearing the Crimean War: Wartime Sound and the Unmaking of Sense" utforskes dette spørsmålet gjennom de mange områdene som ble berørt av Krimkrigen, inkludert Storbritannia, Frankrike, Tyrkia, Russland, Italia, Polen, Latvia, Dagestan, Tsjetsjenia og Krim. Boken undersøker lytterens opplevelse og politikken rundt arkivering av lyd, noe som avdekker det nære samspillet mellom nittende århundrets imperiegeografi og mediene som gjorde krigsljudene hørbare– eller som mislyktes i dette. Verket undersøker dynamikken av lyd, både i voldelige konfrontasjoner på slagmarken og i opplevelsen av lyttere som er fjerntliggende fra krigens teatre. Hver av bidragene gransker den akustiske arkiven fra Krimkrigen for å adressere en bred rekke problemer innen musikkvitenskap, etnomusikkvitenskap, litteraturstudier, sansenes historie og lydstudier.