Film musikk har en unik evne til å formidle følelser, samtidig som den guider lytteren i hvordan musikken skal oppfattes. I 'Hollywood Harmony' undersøkes de indre mekanismene i film musikk, der forfatter Frank Lehman kombinerer elementer fra musikkteori, musikkologi og musikkpsykologi. Harmonikk, spesielt kromatikk, fungerer som et emblem for de lydene vi vanligvis forbinder med film musikk, og er ofte brukt for å fremkalle undring – en av de mest cinematisk resonante følelsene. For å forstå denne velkjente, men komplekse musikalske stilen, presenterer 'Hollywood Harmony' en banebrytende introduksjon til neo-Riemannians teori, en nylig utviklet og allsidig metode for å tolke musikk som en dynamisk og transformasjonell prosess, fremfor bare en rekke stille notater på et ark. Ved å anvende denne teorien på film musikk, blir boken en perfekt inngangsport for nysgjerrige nykommere, samtidig som den utgjør et betydelig akademisk bidrag til det bredere feltet av musikkteori. Lehman trekker på sin omfattende kunnskap om filmhistorie, med casestudier som spenner fra klassiske filmer til moderne mesterverk.