Arten vår er egentlig feilaktig navngitt. Selv om Homo Sapiens skal signalisere 'den vise', er det i realiteten vår evne til å se fremover og vurdere fremtidige muligheter som virkelig definerer oss. I boken "Homo Prospectus" argumenterer Martin E. P. Seligman, Peter Railton, Roy F. Baumeister og Chandra Sripada for at denne evnen til å forutse er hjørnesteinen i menneskelig suksess. Historien om psykologi har i stor grad vært dominert av et rammeverk der menneskers atferd forstås ut fra fortiden (minne) og nåtiden (oppfatning og motivasjon). «Homo Prospectus» utfordrer dette tradisjonelle synet ved å flytte fokuset til fremtiden som den primære drivkraften, og åpner dermed døren til et nytt felt innen psykologi og nevrovitenskap. Forfatterne undersøker fire ulike tilnærminger til prospektering: den implisitte tanken, bevisst refleksjon, tankevandring og kollektiv (sosial) fantasi. De dykker også ned i prospekteringens betydning for noen av livets mest vedvarende spørsmål: Hvorfor tenker mennesker på fremtiden?