Mange skrivemestre benytter seg av autobiografiske metoder i undervisningen. Ved å reflektere over andres liv og deretter over sine egne, oppdager ambisiøse forfattere en kilde av materiale som kan anvendes i prosaen deres. Boken "How the Light Gets In" bygger på en lignende pedagogisk tilnærming, selv om den ikke nødvendigvis er ment for kurs. Den fokuserer spesifikt på de filosofiske og åndelige spørsmålene som hver enkelt av oss står overfor i møte med livets utfordringer. Denne boken oppfordrer leserne til å gruble over livene sine gjennom åndelig observasjon og eksperimenterende skriving. Den leder leserne gjennom en prosess i 17 konsise tematiske kapitler, som inkluderer meditasjoner om frykt, frihet, stillhet, hemmeligheter, glede, bønn, tradisjon, tilgivelse, tjeneste, sosial rettferdighet, aldring og død. Hvert kapittel åpnes med korte dikt av Schneider. Det som skiller Schneiders bok fra mange andre verk innen populæråndelighet og kreativ skriving, er dens unike tilnærming, der man benytter sine egne livserfaringer som utgangspunkt.