I takt med de vedvarende krisene innen mediebransjen, deriblant dyp økonomisk ustabilitet og offentlig mistillit, mener mange at løsningen ligger i å forbedre journalistenes forhold til publikum. Dette reiser flere viktige spørsmål: Hvordan tenker journalister egentlig om sine lesere? Hvordan henger journalistenes oppfatninger av sitt publikum sammen med deres metoder for å nå dem? Og kanskje viktigst av alt, hvor godt samsvarer disse 'forestilte' publikumsgruppene med de faktiske leserne? I "Imagined Audiences" utforsker Jacob L. Nelson ved hjelp av etnografiske casestudier fra tre nyhetsorganisasjoner hvordan journalisters antakelser om publikummet deres påvirker hvordan de nærmer seg og engasjerer dem. Nelson undersøker hvilken rolle publikum tradisjonelt har hatt i journalistikken, hvordan denne rollen har endret seg, og hvilke implikasjoner disse endringene har for både faget og samfunnet. Avslutningsvis benytter han forskning fra publikumsstudier for å sammenligne journalistikkens 'forestilte' publikum med faktiske observasjoner av nyheter.