I midten av det 17. århundre begynte operakunsten i Venezia å ta form som en offentlig underholdningsform, etter å ha vært forbeholdt hoff og private selskaper. De tidlige kommersielle operaene var imponerende spektakler, preget av overdådige kostymer og scenografi, samt dans og musikk. Disse ambisiøse teaterverkenes produksjon krevde ikke bare betydelig økonomisk støtte, men også dyktige ledere - impresarioer - som klarte å organisere flere måneder med øving og forestillinger. Disse impresarioene hadde ansvar for alle aspekter av produksjonen, fra å kontraktere skuespillerne til å balansere regnskapet ved sesongens slutt. Mange av systemene de etablerte, eksisterer fortsatt i dag. I boken 'Inventing the Business of Opera' utforskes den offentlige operaens tidlige utvikling fra 1637 til 1677, en periode der teatereiere og impresarioer gjorde Venezia til operahovedstaden i Europa. Gjennom omfattende ny dokumentasjon undersøker boken alle komponentene som er nødvendige for opera-produksjon, fra finansieringen fra ulike grupper i Venezia til bestilling og utvikling av verkene.