Siden 1990-tallet har migrerende musikere fått en stadig mer fremtredende rolle i jazzscenen i New York City. Disse musikerne utfordrer tradisjonelle oppfatninger om hvem som kan beskrives som jazzmusikere og hvordan immigrantmusikk bør høres ut. Deres bidrag skaper mangfoldige og dynamiske tolkninger av jazz, samtidig som de ubevisst deltar i prosesser som fører til gentrifisering og kulturell institusjonalisering. I 'Jazz Migrations' undersøker forfatter Ofer Gazit innvirkningen av moderne transnasjonal migrasjon på New Yorks jazzmiljø. Han ser på hvordan dette påvirker utdanningsinstitusjoner, klubber og jam-sesjoner. Gjennom fire års aktiv musikaldeltakelse i miljøet, samt intervjuer med musikere, publikum, stedseiere, bransjefolk og institusjonelle aktører, tar Gazit leserne med fra musikkutdanningsinstitusjoner i Japan, Israel og India til øvinger og private timer i amerikanske jazzprogrammer, samt immigrantklassene i New York: en immigrant-eid musikkskole i Bronx og en ukentlig jam-sesjon i en haitisk bar.