I dagens samfunn er det bred enighet om at det økonomiske grunnlaget som nyhetsbransjen har bygget på over lengre tid, ikke lenger er bærekraftig. Med aktører som Facebook og Google, samt en synkende tillit til media, har bransjen blitt satt på prøve. Lokale mediehus har stengt dørene i stor skala, noe som har resultert i at mange områder har mistet tilgang til regional nyhetsdekning. Dette har forsterket avstanden mellom media og publikum, samtidig som det svekker den sivile deltakelsen i samfunnet. I lys av denne krisen er det en utbredt forskningspraksis gap som plager nyhetsindustrien. Boken argumenterer for at en undervurdert faktor bak nyhetskrisen er den potensielt symbiotiske relasjonen mellom journalistikkstudier og den bransjen de studerer. Forfatterne understreker hvor viktig det er for forskere å forholde seg til sin forskning i en offentlig kontekst, og samtidig påpeker de at journalister må være åpne for innspill fra medieforskere og ta forskningen på alvor. Gjennom bidrag fra både journalister og akademikere, tilbyr "Journalism Research That Matters" en ny innsikt i hvordan forskning kan styrke journalistikkens relasjon til samfunnet.