Øving er en uunnværlig del av enhver musikers liv, men vi får sjelden instruksjoner om hvordan vi kan øve på den mest effektive og hensiktsmessige måten. Mange musikere opplever frustrasjon når de høres bra ut i øvingsrommet, men i stedet får nervene overtake på scenen eller foran læreren. Mengden musikk vi må tilegne oss kan virke overveldende, og vi er ofte usikre på hvordan vi skal finne en god balanse. Det å spille utenat kan oppleves som skremmende og som en umulig oppgave, og det å overvinne dårlige vaner kan føles håpløst til tider. I boken «Learn Faster, Perform Better» tar Molly Gebrian i bruk forskning innen læring og hukommelse for å gi musikere verktøyene de trenger for å lære musikk mer effektivt. Med dette kan de oppnå større selvtillit på scenen. Forskere innen kognitiv psykologi og nevrovitenskap har avdekket viktige prinsipper for hvordan hjernen lærer ny informasjon, hvordan denne informasjonen lagres både på kort og lang sikt, og hvordan man kan gjøre læring pålitelig under pressende situasjoner, som for eksempel ved forestillinger.