Boken 'Learning With the Lights Off' er en banebrytende samling av essays som utforsker filmens utdanningsmessige bruksområder i det 20. århundrets Amerika. Nontheatrical filmer, spesielt utdanningsfilmer, representerer et spennende forskningstema innen medie- og kulturstudier. Denne samlingen kaster lys over en betydningsfull filmproduksjonsform som har nådd millioner av mennesker globalt. Gjennom de ulike essayene får vi viktige innsikter i filmens betydning som et verktøy for undervisning og veiledning i amerikansk kultur i det 20. århundre. Boken starter med en ambisiøs innledning som gir leserne en dypere forståelse av hvordan film har vært avgjørende for kunnskapsproduksjon, både i klasserommet og utenfor. Hvert essay tar for seg essensielle aspekter ved utdanningsfilmhistorien, fra grundige casestudier av filmer og filmskapere til analyser av sjangre og bredere historiske vurderinger. I tillegg tilbyr boken lenker til mange av filmene som diskuteres.