Moderne elektronisk musikk har utviklet seg til et forvirrende mangfold av sjangre og sub-sjangre, samfunn og subkulturer. Gitt de ideologiske forskjellene blant akademiske, populære og avantgarde elektroniske musikere, er det mulig å utlede en estetisk teori som tar hensyn til dette mangfoldet? Og er det i det hele tatt plass for estetikk i kulturen i det tjueførste århundre? 'Listening through the Noise' utforsker sjangre som spenner fra techno til elektroakustisk musikk, fra glitch til drone-musikk, og fra dub til droner. Boken hevder at en kulturelt og historisk informert estetisk teori ikke bare er mulig, men også uunngåelig for å forstå elektronisk musikk. Den kjente kapasiteten til elektronisk musikk til å bruke eksisterende lyder og skape nye lyder er allment anerkjent. Forfatteren Joanna Demers tar utgangspunkt i dette og vurderer hvordan elektronisk musikk endrer måten vi lytter, ikke bare til musikk, men til lyd generelt. Den fellesnevnere blant alle varianter av nyere eksperimentell elektronisk musikk er en viktig tematikk som tas opp.