Gustav Mahlers syvende symfoni skiller seg ut som en av de mest provokative symfoniske utsagnene fra tidlig på 1900-tallet. Gjennom sin historie har denne symfonien ofte blitt oppfattet som å 'eksistere i skyggen' av den sjette symfonien, eller som å være 'for lik' Richard Wagners opera Die Meistersinger von Nürnberg. Anna Stoll Knechts verk, Mahler's Seventh Symphony, presenterer en ny tolkning av den syvende symfonien, basert på en grundig studie av Mahlers komposisjonsmateriale og en nøye analyse av det fullførte verket. Med et spesielt fokus på skisser som tidligere har blitt ansett som 'forkastet', avdekker Stoll Knecht uventede forbindelser mellom den syvende symfonien og både den sjette og Meistersinger. Dette bekrefter at Mahlers komposisjonsprosjekt var dypt forankret i en dialog med verk fra fortiden. Denne refererende aspekten fungerer som en viktig tolkningsnøkkel til verket, og legger grunnlaget for den første grundige analysen av skissene og utkastene til den syvende symfonien, samtidig som den kaster lys over dens komplekse komposisjonshistorie.