Med utgangspunkt i ideer fra den kognitive metaforteorien, gir "Making Sense of Recordings" et nytt perspektiv på plateproduksjon, musikkpersepsjon og estetikken knyttet til innspilt lyd. Boken belyser hvordan språk om lyd er nært knyttet til vår evne til å forstå – både som en refleksjon av våre indre kognitive evner og som en del av vårt utvidede kognitive system. Gjennom dette tilnærmingen legges det til rette for en dypere forståelse av lyttehistorien, diskurser om lydkvalitet og kunstneriske praksiser i epoken av innspilt musikk. Boken er relevant for alle som undrer seg over hvordan innspilt musikk låter, og hvorfor den lyder som den gjør. Den vil utgjøre en verdifull ressurs for musikkologisk studenter og forskere som er interessert i analyse av lyd, samt historien om lytting og plateproduksjon. I tillegg vil lydteknikere og laptop-musikere ha stor nytte av bokens utforskning av forbindelsen mellom kroppslige opplevelser og våre kognitivt bearbeidede inntrykk.