Skolefravær er et utbredt og utfordrende problem som berører både mentalhelsearbeidere og profesjonelle i skolesystemet. Selv i mildere former kan skolefravær føre til betydelige risikoer for sosiale, atferdsmessige og akademiske utfordringer i barndommen og ungdomsårene, samt til psykiske, økonomiske og yrkesmessige vansker i voksenlivet. Problematisk fravær har vært gjenstand for studier i flere tiår av eksperter fra ulike fagfelt, noe som har resultert i en fragmentert litteratur på området. Boken 'Managing School Absenteeism at Multiple Tiers' gir en integrert strategi for å forebygge, vurdere og håndtere ungdom med skolefravær i forskjellige grader av alvorlighetsgrad og kompleksitet. Dr. Christopher Kearney presenterer en flertrinnsramme som er basert på forebygging (Trinn 1), tidlig innsats for oppkommende tilfeller (Trinn 2), og mer omfattende tiltak samt systematiske strategier for alvorlige tilfeller (Trinn 3). Hvert trinn er forankret i empirisk støttede strategier, og tilbyr en helhetlig tilnærming til et problem som krever tverrfaglig samarbeid.