Nyere forskning har bevist at nytteverdi er et sentralt begrep innenfor økonomisk beslutningstaking. Men til tross for dens viktighet, er måling av nytteverdi en kompleks oppgave. Fra tidlig av har det pågått debatter om hva nytteverdi egentlig innebærer og hvilke metoder som kan benyttes for å måle den. Boken 'Measuring Utility' tilbyr en innovativ undersøkelse av hvordan disse diskusjonene har utviklet seg over tid. Den rekonstruerer økonomers tanker og diskusjoner om måling av nytteverdi fra 1870 til 1985, og undersøker også deres forsøk på empirisk å måle denne verdien. Gjennom boken fokuseres det på samspillet mellom utviklingen av nytteanalyse, økonomers synspunkter på nytteverdiens måling, samt deres oppfatning av hva måling generelt betyr. I tillegg utforsker boken forholdet mellom historien om nytteverdimåling i økonomi, historien om måling av sanseopplevelser i psykologi og teorien om måling generelt. Til slutt tar forfatteren også opp visse metodologiske utfordringer knyttet til måling av nytteverdi.