Utdanningspolitikkere verden over står overfor den kontinuerlige utfordringen med å forvalte begrensede ressurser for å forbedre barnas utdanning. Dessverre er beslutningene som tas sjelden basert på evidens fra konsekvensene av lignende tiltak i andre kontekster. I tillegg mangler ofte beslutningene velutformede planer for å evaluere de kausale effektene av tiltakene. Dette har ført til at kunnskapen om hva som fungerer i ulike situasjoner har blitt oppnådd i et meget langsomt tempo. I løpet av de siste tiårene har fremskritt innen forskningsmetodikk, administrativ dokumentasjon og statistisk programvare dramatisk utvidet mulighetene for forskere til å gjennomføre overbevisende evalueringer av kausale effekter av utdanningsintervensjoner, og antallet godt utformede studier har økt. Målt med klar og konsis prosa gir boken 'Methods Matter: Improving Causal Inference in Educational and Social Science Research' vesentlig veiledning for de som evaluerer utdanningspolitikk. Boken gir rikelig med eksempler for å illustrere metodene og tilnærmingene som kan anvendes for å oppnå mer virkningsfulle evalueringer.