I boken 'Mobilizing Music in Wartime British Film' tar Heather Wiebe for seg en dyp interesse for kunstmusikk og total krig som preget britisk film på 1940-tallet. Gjennom anerkjente filmer som 'The Red Shoes' og 'Brief Encounter', samt eksperimentelle dokumentarer, koloniale propagandafilmer og for det meste glemte melodramaer, får musikk en fremtredende rolle i narrativet. Wiebe viser hvordan disse filmene stiller spørsmål ved kunstmusikkens effektivitet, ikke bare i den tradisjonelle forstand av å bygge opp stemning og moral, men også som en sonisk kraft som påvirker mennesker, sinn og materielle forhold, samt som en ressurs som kan mobiliseres eller demobiliseres. Boken utforsker hva disse filmene kan fortelle oss om erfaringene under andre verdenskrig, men også om de mer samtidige kravene til kunsten om å være nyttig og produktiv. Gjennom fokuset på musikk og hverdagslivet under krigen, gir disse filmene et innblikk i den følelsesmessige opplevelsen av krig: ikke bare som vold og traumer, men også som en del av dagliglivet.