I denne klassiske studien av etikk innen næringslivet, tilbyr Robert Jackall en øyeåpnende fremstilling av hvordan bedriftsledere oppfatter virkeligheten og hvordan store organisasjoner former vår moralske bevissthet. Jackall tar leseren med inn i en snudd verden der hardt arbeid ikke nødvendigvis fører til suksess, men derimot en kombinasjon av veltalenhet, egenpromotering, mektige støttespillere og ren flaks kan være avgjørende. Hvilke uformelle regler følger folk når det ikke finnes faste standarder for å forklare hvorfor enkelte lykkes mens andre feiler? Som en bedriftsleder uttrykker det: 'Det som er riktig i selskapet, er hva den over deg forventer fra deg. Det er hva moral betyr innenfor bedriften.' Denne briljante, tankevekkende og til tider humoristiske boken ser på etikken i næringslivet gjennom gripende virkelighetsfortellinger fra menn og kvinner som har ansvar for å lede USA's virksomheter. Denne jubileumsutgaven inneholder også et etterord skrevet av forfatteren, som knytter temaene i 'Moral Mazes' til den økonomiske krisen som rammet verden.