Georg Philipp Telemann står bak en av de mest imponerende arv av instrumentalmusikk fra det attende århundre. Til tross for at hans konserter, sonater og suiter ble ansett som en betydelig bidrag til musikkgenren i hans samtid, falt de i glemmeboken i nesten to hundre år etter hans død. I dag er imidlertid disse verkene blant de mest populære innen det barokke repertoaret. I 'Music for a Mixed Taste' utforsker Steven Zohn Telemanns musikk fra flere perspektiver, inkludert stilistiske, sjangerrelaterte og kulturelle aspekter. Zohn undersøker komponistens kosmopolitiske 'blandede smak' – en sammenfletting av franske, italienske, engelske og polske nasjonale stiler – og hans kreative utvidelse av dette konseptet ved å ta i bruk blandinger av både det gamle (senbarokk) og det nye (galante) stilene. Telemann viste også en bemerkelsesverdig evne til sjangeramalgamering, som kan sees i hans banebrytende rolle i utviklingen av hybride typer, eksempelvis sonaten i koncertstil ('Sonate auf Concertenart') og overtursuiten med soloinstrument ('Concert en ouverture').