Denne læreboken gir en konsis oversikt over europeisk musikk fra 1600 til 1750, og er spesielt utformet for junior- og seniorstudenter som studerer barokkmusikk. I løpet av denne perioden blomstrer verkene til komponister som Palestrina, Monteverdi, Schütz, Lully og Bach. Dette er årene preget av den betydningsfulle utviklingen av polyfoniske motetter og madrigaler, oppfinnelsen av opera og oratorium, samt fremveksten av instrumentale sjangre som sonate, suite og concerto – former som fortsatt preger komposisjon i dag. Boken gir en grundig gjennomgang av barokkens vokalmusikk, organisert etter kronologi og sjanger. Den inkluderer kapitler om klavermusikk og instrumental musikk, og avsluttes med et epilog som omhandler den gallante stilen, som understreker hvordan denne tradisjonen fortsatte inn i det vi nå kaller den klassiske stilen. Teksten balanserer historisk kontekst med musikalsk analyse, legger vekt på tolkning og musikalske utøvende praksiser fra historien, og tilbyr klare definisjoner av begreper samt grunnleggende forklaringer på nøkkelteori.