Musical Symbolism in the Operas of Debussy and Bartok
Produktbeskrivelse
Boken 'Musical Symbolism in the Operas of Debussy and Bartók' tar for seg hvordan to operaverk fra tidlig 1900-tallet - Debussys 'Pelléas et Mélisande' (1902) og Bartóks 'Herzog Bluebeard's Castle' (1911) - revolusjonerte de harmoniske strukturene innenfor det tradisjonelle dur/moll-systemet, og skapte et nytt musikalsk språk. I tillegg undersøkes hvordan dette språket reflekterer det psykodramatiske symbolikken hos den fransk-belgiske poeten Maurice Maeterlinck og hans ungarske elev, Béla Balázs. Disse to operaene markerer de første betydelige forsøkene på å etablere dypere sammenhenger mellom den symbolistiske dramatiske koncepcjonen og den nye musikalske terminologien. 'Herzog Bluebeard's Castle' er nesten utelukkende basert på samhandlinger mellom pentatoniske og diatoniske folkelige moduser samt deres mer abstrakte symmetrisk omformede strukturer, inkludert heltoneskalaer, oktatoniske sekvenser og andre toner som er avledet fra intervallsystemene. Motsetningen mellom disse to harmoniske ytterpunktene danner grunnlaget for operas dramatiske uttrykk.