I boken 'Negotiating Opportunities' argumenterer Jessica McCrory Calarco for at middelklassen har en forhandlet fordel i skolen. Gjennom fem år med etnografisk feltarbeid, utforsker Calarco hvordan denne forhandlede fordelen oppstår hjemme og hvilke konsekvenser den har i skolen. Arbeiderklasse-studenter lærer, takket være foreldrenes veiledning, å følge regler og håndtere problemer på egen hånd. På den annen side lærer middelklasse-studenter å utfordre regler og be om hjelp, tilpasninger og oppmerksomhet utover det som er rimelig eller nødvendig. Lærere imøtekommer ofte disse forespørslene, noe som skaper fordeler for middelklasse-studentene. Calarco avslutter med anbefalinger, og argumenterer mot programmer som kun fokuserer på å lære middelklasseatferd til arbeiderklasse-studenter. Slike programmer undervurderer verdien av arbeiderklasse-studentenes oppfinnsomhet, respekt og ansvar, og gjør lite for å hindre middelklassefamilier i å finne nye måter å forhandle frem fordeler i skolen.