Boken 'Participatory Action Research' av Caroline fokuserer på deltakende aksjonsforskning (PAR), en tilnærming som fremhever betydningen av deltakernes involvering som medforskere for å utvikle ny kunnskap og sette i verk tiltak for sosial endring. I PAR-prosjekter jobber akademiske forskere tett med medforskere, og utgangspunktet er at disse individene, spesielt de som ofte blir marginalisert fra institusjoner, kan inngå i meningsfulle forskningsaktiviteter. Dette arbeidet har som mål å oppnå resultater knyttet til sosial rettferdighet i tillegg til å besvare forskningsspørsmål. Når PAR praktiseres etisk i samarbeid med medforskere, muliggjør den deltakende komponenten en 'bunn-opp'-tilnærming, der kunnskap skapes i fellesskap gjennom gräsrot- eller samfunnsbaserte aktiviteter. Denne boken går utover å være en enkel 'hvordan' manual for metodologien bak PAR. Den sammenfatter viktige lærdommer fra moderne forskning med et særskilt fokus på utfordringene knyttet til å gjennomføre PAR i praksis, samt strategier for å håndtere disse. Boken tilbyr en tydelig og brukervennlig samling av praktiske verktøy og innsikter for forskere som ønsker å implementere deltakende aksjonsforskning.