Boken "Phonology in Multilingual Grammars" av John Archibald undersøker essensielle spørsmål knyttet til interlanguage grammatikk, som refererer til grammatikken til flerspråklige individer. Med et fokus på kognitiv vitenskap, benytter Archibald abstrakte representasjonsstrukturer for å demonstrere hvordan fonologisk kunnskap er grunnlaget for de fonetiske egenskapene man finner i sekundærspråk (L2) tale. Han argumenterer for at interlanguage grammatikker ikke er 'skadefølte', 'fundamentalt forskjellige' eller 'grunne', slik noen kritikere har hevdet. I stedet beskriver han fonologiske grammatikker som komplekse, hierarkisk strukturerte mentale representasjoner som følger prinsippene i lingvistisk teori, inkludert Universell grammatikk. Boken tar også for seg en modell som adresserer Platons problem - læren uten bevis - samt Orwells problem - motstanden mot læring til tross for rikelig med bevis. I tillegg belyser studiet av grammatiske grensesnitt mellom fonetikk/fonologi, fonologi/morfologi, og fonologi/syntaks de nødvendige designbetingelsene for interlanguage analyzer.