I boken "Playing with Something That Runs" utforsker Brian Kane hvordan populær elektronisk dansemusikk formidles gjennom teknologi, både i produksjon og i fremføring. Den mest kjente fremføringsformen, DJ-settet, involverer bruk av platespillere, hodetelefoner, tolvtommers vinylplater og en miksebord. I tillegg til å spille andres musikk, har DJ-er evnen til å velge, kombinere og manipulere ulike elementer fra platene for å skape nye komposisjoner som avviker betydelig fra originalmaterialet. De siste årene har 'laptop-settet' blitt like vanlig, der musikere anvender datamaskiner og spesialisert programvare for å omforme og omstrukturere sine egne forhåndskomponerte lyder. Begge ytelsestypene er i stor grad improviserte, og utvikler seg i takt med kravene fra situasjonen, i samspill med et dansende publikum. Gjennom ytelsen tar musikerne mange spontane beslutninger om variabler som hvilke lyder de vil spille, når de vil spille dem, og hvordan de vil fremstille dem.