Boken "Preventing Adolescent Depression: Interpersonal Psychotherapy-Adolescent Skills Training" gir en inngående presentasjon av Interpersonal Psychotherapy-Adolescent Skills Training (IPT-AST) – et program som fokuserer på å utvikle kommunikasjon og problemløsningsevner blant ungdom. Målet med IPT-AST er å forbedre relasjoner og forebygge utviklingen av depresjon hos unge. Programmet er utformet for å bli gjennomført i skoler og andre samfunnsmiljøer der ungdommer er mest tilbøyelige til å motta slike tjenester. Dette gir håp om at IPT-AST kan redusere risikoen for depresjon og andre problematiske adferder før de utvikler seg til mer alvorlige tilstander. Boken tilbyr en grundig veiledning for mentalhelsearbeidere som ønsker å implementere IPT-AST. Hver sesjon er nøye beskrevet med klare instrukser om struktur og innhold, noe som gjør det lett å følge programmet. Gjennomgående i boken gis det eksempler på hvordan gruppelederne kan diskutere spesifikke temaer, noe som styrker læringsprosessene. Vedlegget inneholder brukbare ressurser som sesjonsoversikter, kommunikasjonsnotater, cue-kort og mer. I tillegg belyser kapitlene viktige spørsmål knyttet til implementeringen av programmet, noe som gjør boken til en uvurderlig ressurs for både lærere og helsearbeidere som jobber med unge.