«Protestants on Screen» undersøker de protestantiske bidragene til amerikansk og europeisk film fra stumfilmperioden og frem til dagens mange utløp. Forfatterne analyserer hvordan protestantiske filmskapere, deres tro, teologi, symboler, sensibiliteter og kulturelle mønstre har influert filmhistorien. Boken utfordrer stereotypen av protestanter som verdensfornektende puritanere og ikonoklastere, som ofte blir sett på som hindringer for filmens utvikling som en kunstform. Forfatterne argumenterer for at protestanter har vært sentrale drivkrefter i filmens opprinnelse og utvikling, og at de har bidratt med en tydelig protestantisk estetikk til mediet. Essene i dette verket utforsker sentrale protestantiske temaer som tro og tvil, synd og deprivasjon, bokstavelig bibeltolkning, personlig omvendelse og frelse, hellighet og helliggjøring, moralisme og pietisme, samt spørsmål knyttet til forutsigbarhet og sekularisme. Videre belyses også apokalytiske syn, rettferdighet og rase i religion, samt prinsippet om allmenn prestedømme og dens konsekvenser for demokratisk og individuell tilnærming. «Protestants on Screen» er en uunnværlig ressurs for de som ønsker å forstå den komplekse og ofte oversette rollen protestantismen har spilt i utviklingen av film.