Boken 'Qualitative Methods in Media and Communication' fungerer som en læringsfokusert veiledning for utforming, gjennomføring og evaluering av kvalitative forskningsmetoder innen kommunikasjon og media. Forfatterne, Sandra L. Faulkner og Joshua D. Atkinson, bygger på flere års erfaring med undervisning i kvalitative metoder, og gir leserne en grundig innføring i design, analyse, representasjon, skriving og evaluering av kvalitative forskningsmetoder. Gjennom bruk av sentrale begreper, detaljerte eksempler, diskusjonsspørsmål og aktiviteter som er testet av studenter, gjør forfatterne komplekse emner mer tilgjengelige. Boken inkluderer også eksempler på studentarbeid og anbefalte ressurser for å hjelpe leserne med å utvikle sine egne forskningsprosjekter. Som lærebok har den pedagogiske målsetninger som å: (1) gjøre studentene til kritiske lesere av forskningsstudier ved å forstå epistemologiene og de metodologiske antagelsene som ligger til grunn for forskningen, (2) lære ulike metoder, strategier og tilnærminger for å gjennomføre kvalitative studier, og (3) utvikle en dypere forståelse av forskningsprosessen.