Boken 'Queering the Field: Sounding out Ethnomusicology' utforsker et dypdykk i hvordan queer musikk og identitet er behandlet innen etnomusikologi, basert på etnografisk forskning og forfatterens personlige erfaringer med musikalske kulturer. Verket avdekker en historie preget av følelser som ofte skjuler realitetene bak queer-identiteter i feltet. Den tematiske strukturen i boken reflekterer en bevisst kartlegging av queer-rom i disiplinen, rom som er til stede ved sin fravær eller merkes av direkte lydparametere, samt rom som utfordres nettopp på grunn av sin annerledeshet. Som den første omfattende studien av etnomusikologiens queer-totale stillhet og queer identitetspolitikk, adresserer 'Queering the Field' de normene som i dag er gjeldende innen musikal etnografi, inkludert feltarbeid, analyse, fremføring og transkripsjon, samt praksisen til musikalske etnografer hva angår identifikasjon, deltakelse, avdekking, observasjon og autoritet. Gjennom en solid narrativ tilnærming, benytter forfatterne ofte radikale stemmer for å utfordre og undersøke disse konvensjonene.