I boken 'Relationship Thinking' presenterer N. J. Enfield en rammeverk for å analysere sosial interaksjon og dens språklige, kulturelle og kognitive grunnlag ved å fokusere på menneskelige relasjoner. Tilnærmingen er naturvitenskapelig, med røtter i systematiske studier av data fra virkelige sosiale interaksjoner i hverdagen. Mange av de illustrative eksemplene og analysene i boken er basert på forfatterens langvarige feltarbeid i Laos. Enfield argumenterer for et tverrfaglig perspektiv på studier av språk, kultur og bevissthet, der en bygger på enkle, men kraftfulle semiotiske prinsipper. Boken fokuserer på tre sentrale skjønnspunkter: For det første, menneskelig agentur, som omfatter kombinasjonen av fleksibilitet og ansvarlighet, og som definerer våre muligheter for sosial handling og relasjoner, og gjør fission og fusjon av sosiale enheter mulig. For det annet, enchroni, som handler om samtalens tidsskala der våre sosiale relasjoner hovedsakelig utspiller seg. Til slutt, menneskelig sosialitet.