Religious Education and the Challenge of Pluralism
Produktbeskrivelse
Essaysamlingen i denne boka gir en banebrytende komparativ analyse av religionsundervisning og statlige retningslinjer for religionsundervisning i syv ulike land samt i Den europeiske union som helhet. Forfatterne stiller et avgjørende spørsmål: Kan religionsundervisning bidra til å skape en delt offentlig sfære og fremme solidaritet mellom forskjellige etniske og religiøse fellesskap? I mange tradisjonelle samfunn, og også i det som i stor grad er sekulære europeiske samfunn, blir spørsmål om vår plass i skaperverket, meningen med godt og ondt, samt definisjonen av et godt liv, dyder og moralsk handling, primært behandlet ut fra religiøse perspektiver. Det er faktisk utfordrende å forstå disse problemene uten å ta i bruk religiøs terminologi, tradisjoner og referansepunkter. Samtidig er det verdt å merke seg at religiøs språkbruk og identiteter kan både splitte og forene, og fungerer ofte som både en kilde til uenighet og konflikt, samtidig som de gir en følelse av fred og tilhørighet. Ikke overraskende tilnærmer ulike land seg religionsundervisning på dramatisk ulike måter.