I løpet av de siste to tiårene har en konstant strøm av innspillinger, videoer, spillefilmer og konserter brakt musikken fra europeiske sigøynere, eller Roma, til vestlige publikummere som har mottatt den med stor entusiasme. Likevel påpeker forfatteren Carol Silverman at 'Roma blir beundret som musikere, men foraktet som mennesker.' I denne boken introduserer Silverman leserne for folket og kulturene som står bak denne musikken, og gir en følsom og innsiktsfull analyse av hvordan romani-musikere klarer seg under undertrykkende forhold. Boken fokuserer først på romani-samfunnene i Sørøst-Europa før den utvider seg til diaspora-samfunnene. Den undersøker musikken i disse ulike sigøynerkulturene, livene og karrierene til fremragende musikere, samt hvordan musikken presenteres i elektroniske medier og på den internasjonale verdensmusikkonsertscenen. Silverman belyser også hvordan Roma eksemplifiserer mange egenskaper som løsrevne, kulturell hybriditet og transnasjonalisme – trekk som gjerne forbindes med den sene moderniteten.