Boken "School Social Work: Practice, Policy, and Research" har vært en grunnpilar innen profesjonen i over 40 år. Denne bestselgende teksten er delt inn i 30 lesninger, organisert i fem deler, og belyser hvordan praksis innen skole sosionomi påvirker akademiske, atferdsmessige og sosiale resultater for både unge og den bredere skolefamilien. Essayene inkluderer bidrag både fra pionerer i feltet og nyere stemmer som tar opp de bemerkelsesverdige endringene og de økende kompleksitetene i profesjonen. I denne niende utgaven av "School Social Work" er det lagt sterkere vekt på evidensbasert praksis og nytt innhold knyttet til antirasistisk praksis og traumebevisst omsorg. Utførelsen beholder den helhetlige modellen for skole sosionomipraksis som har vært en retningslinje for alle tidligere utgaver av denne sentrale teksten. Dette gjør boken til en relevant og viktig ressurs for dagens utøvere og studenter, spesielt i lys av hvordan skoler håndterer konsekvensene av COVID-19-pandemien og dens ettervirkninger.